Skip to main content

Review: Juaritos Literario

A digital literary project on Ciudad Juárez, directed by Carlos Urani Montiel Contrareras, Amalia Rodriguez Isaías, and Gibrán Alejandro Lucero Loera

Published onSep 08, 2020
Review: Juaritos Literario
·

Proyecto
Juaritos Literario: Cartografía literaria de Ciudad Juárez

Autor del proyecto
Carlos Urani Montiel Contrareras, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Amalia Rodríguez Isaías, Investigador Independiente
Gibrán Alejandro Lucero Loera, Investigador Independiente

Liga del proyecto
https://juaritosliterario.com/

Evaluadora del proyecto
Ivonne Ramírez Ramírez, Investigador Independiente

Traducción
Sylvia Fernández Quintanilla, University of Kansas


Descripción del proyecto

Carlos Urani Montiel Contreras

El proyecto de investigación Cartografía literaria de Ciudad Juárez tiene como propósito primario vincular los espacios de ficción que retratan Ciudad Juárez con su equivalente real. El proyecto colectivo, llamado Juaritos Literario en las redes sociales, se encuentra vigente desde marzo del 2016 y actualmente se integra por el Dr. Carlos Urani Montiel Contreras, la Ma. Amalia Rodríguez Isais y el estudiante Gibrán Lucero. Partimos del hecho de que el vínculo entre la identidad de una región específica con las letras que se ocupan de su propia cultura resulta vital, así como la necesidad de enlazar a la transeúnte, habitante o visitante con la lectoescritura que, justo como ella, ha ocupado o recorrido las calles de la frontera. Es decir, buscamos hacerla partícipe del patrimonio literario y urbano que le pertenece, a partir de la organización de una actividad que visualiza la relación entre letras y territorio. El diseño de rutas literarias, por tanto, se configura hoy en día como una herramienta efectiva, perceptible y dinámica (porque es transitada a pie) para cristalizar la presencia y acción de los espacios literarios de nuestra localidad. Estos recorridos, pensados desde el turismo cultural, delinean circuitos en los que la emoción que permea las páginas de diversos libros se vuelve un aliciente –a cada paso y en cada parada– para quienes participan en ellos.

Actualmente el blog de Juaritos Literario almacena un total de 220 reseñas –cada una de una obra determinada escritas por un total de 50 colaboradores, aparte de los integrantes del equipo, alcanzando casi las 25 mil vistas. El perfil de Facebook e Instagram cuenta con cerca de 5200 seguidores. Estas estadísticas (disponibles para su consulta) demuestran que el proyecto cuenta con una identidad bien definida y con un número de seguidores lo suficientemente amplio para seguir trabajando y acercando gente a través de actividades como las rutas literarias (8 en total). Cabe destacar que el año pasado, nuestra monografía Cartografía literaria de Ciudad Juárez (Ediciones Eón, 2019) escrita por Carlos Montiel, Amalia Rodríguez Isais y Antonio Rubio, la cual reúne la metodología, los fundamentos teóricos y las experiencias del proyecto, fue ganadora del Premio Anual de Crítica Literaria y Ensayo Político Guillermo Rousset Banda Guillermo.


Revisión del proyecto

Ivonne Ramírez Ramírez

Cartografía Literaria de Ciudad Juárez, mejor conocida como Juaritos Literario, es un proyecto surgido a principios de 2016 que aprovecha las humanidades digitales de una forma sencilla y accesible para cualquier persona interesada en transitar por su propuesta bien delimitada. Mediante aproximadamente 220 reseñas, en su multimedia agrupan obras que tienen como punto en común la frontera de Ciudad Juárez. Estos libros literarios, periodísticos e históricos, hablan, analizan e imaginan la urbe en alguna de sus épocas, zonas, esencias, memorias.

Juaritos Literario plantea otra óptica para vivir la ciudad al vincular escritura con ambientes reales. Al estudiar las obras, el equipo pone especial enfoque en las representaciones de los sitios y su complemento tangible: los cimientos y calles concretas que han inspirado dichos escritos. Así organizan sus “Rutas Literarias” gratuitas y abiertas a todo público, recorridos que conjugan la re-apropiación y reconfiguración del espacio público con la participación ciudadana y la investigación socio-literaria.

Aun cuando tiene oportunidades de mejora, la organización y las herramientas tecnológicas implementadas en su espacio virtual son las adecuadas para los fines que el proyecto persigue. Elaborado en Wordpress, que es una de las plataformas más populares y flexibles, el blog es muy básico. Si las personas que llegan ahí son asiduas lectoras de páginas y navegadoras frecuentes en internet, ya sabrán qué buscar y cómo utilizar el espacio casi por instinto. En el inicio de la página se distribuye un menú principal y, sin importar en qué lugar del sitio estén las personas que lo visitan, pueden moverse a las secciones principales con facilidad. El suyo es un sitio web responsivo, esto es, se ajusta a cada tamaño de navegador sin importar si se trata de una computadora de cualquier tamaño o de un dispositivo móvil. Su interfaz se ve limpia, está bien estructurada y no está sobresaturada de menús y anuncios.

Cuando se elige una categoría en el blog en su presente formato, inmediatamente se despliega todo el contenido casi interminable en una sola página, mostrando una lista larga. Para una persona con una conexión lenta de internet, con una computadora vieja o una combinación de ambas, esto causaría una demora sin sentido en el tiempo para cargar la información. Les resultaría más funcional incluir paginación, digamos 5 publicaciones por página, ya que así limitaría el contenido en la pantalla, acotando el número de entradas mostradas.

Fácilmente navegable, su página dispone de entradas que se seleccionan por fechas, categorías/conceptos o por palabras a través de su buscador. Cada entrada despliega reseñas breves y dinámicas, expresadas en un lenguaje simple que son escritas por diferentes especialistas de literatura. Su lectura es ligera, atractiva y en las letras se percibe la pasión y la fresca perspectiva de quien escribe.

Sin duda, un aporte extra que encontrarán en las reseñas de la página es el cruce entre textos, música, anécdotas y leyendas locales. Las publicaciones del equipo de Juaritos Literario se nutren gracias a esa variedad de expresiones artísticas sobre una misma obra o un mismo tema. Por ejemplo, en un post se puede ir leyendo la reseña crítica de cierta novela y encontrarse repentinamente un audio con la lectura de un fragmento de ella, a veces hasta musicalizado, o la relación de aquella con alguna canción, seguida de fotos, sin saturarnos de información. En estas entradas es posible la opción de ir al enlace donde se puede leer el libro en mención o parte de él, pues otro de sus aciertos es la digitalización de más de 400 obras ahí reseñadas, muchas difíciles de conseguir. Es significativo su esfuerzo por identificar, compilar y difundir las letras fronterizas de la región. Por no tratarse de una literatura canónica surgida en la capital del país, estas obras han sido relegadas debido al centralismo literario, como ha sido desdeñada generalmente la literatura del norte de México, sobre todo si no trata el morboso tema del narcotráfico y la violencia.

Llama la atención la ausencia de obras literarias creadas en suelo estadounidense del otro lado de la frontera, en particular de Texas con el cual Ciudad Juárez tiene mayor relación. Si se trata de ofrecer una gama diversa y plural de miradas e imaginarios sobre territorio juarense manifestadas en la literatura de la localidad, incorporar como mínimo la producción literaria de El Paso, Texas, haría de Juaritos Literario un proyecto más integrado. Problematizar así los espacios reales y ficticios, los aspectos culturales de Ciudad Juárez reflejados en los libros, enriquecería incluso en las Rutas Literarias el diálogo de los transeúntes con las calles que habita.

Asimismo, una cualidad más es la inclusión de la literatura infantil, una literatura considerada erróneamente como menor dentro del campo de la literatura. Aunque aún son pocas las reseñas realizadas sobre esta corriente literaria por la complejidad de encontrar literatura infantil juarense o que aluda a la ciudad, la motivación es evidente. Ojalá persistan en su investigación y profundicen en este imprescindible rubro apreciado no por muchos.

Cabe señalar que sería adecuado un comentario explícito en la página acerca del permiso para la digitalización de las obras o en todo caso se declarara que su divulgación es sin fines de lucro, como asumo. Convendría además añadir un link en cada nombre de las personas colaboradoras, al final de cada reseña, permitiendo con un click ir a las entradas escritas solamente por esa persona.

La categorización por géneros escriturales de las obras expuestas, tales como literatura, crónica, Historia, teatro, narrativa, periodismo, etc., podría dirigirnos de modo práctico a la línea que deseamos explorar. Es útil que Juaritos Literario tenga visible algo tan primordial como es la información de contacto, por si alguien tiene la iniciativa de hacer servicio social, contribuir con textos, despejar dudas. Para conocer a las principales personas encargadas del proyecto, recomendaría actualizar la sección “¿Quiénes somos?”, dónde se encuentra un enlace de hipertexto solo para uno de sus integrantes, dejándonos sin manera de conocer al resto de los miembros. En el menú, su apartado de “Noticias” no está actualizado, por lo consiguiente es preferible eliminarlo o mantenerlo al día. 

Por otro lado, propondría una revisión a conciencia sobre el masculino genérico empleado como supuesto universal en la escritura de sus reseñas. Dados los tiempos que vivimos, la riqueza de nuestro idioma y su experiencia profesional, académica y literaria, encontrarán innegablemente el lenguaje justo para no caer en exclusiones.

Juaritos Literario tiene muchas posibilidades para continuar enriqueciendo la ciudad con la recopilación de textos unidos por el complejo tópico de la frontera de Ciudad Juárez. Quizá es buen momento para retomar y concebir nuevas rutas literarias con una metodología que permita documentarlas a detalle y brindarles el espacio merecido en la página. Esto puede ser una oportunidad para descubrir el alcance y las bondades gratuitas, abiertas y elementales del mapeo digital, como por ejemplo Google Maps, con el objetivo de agregar un recorrido virtual de las rutas literarias y expandir la cartografía.
 


Project
Juaritos Literario: Cartografía literaria de Ciudad Juárez

Project Director
Carlos Urani Montiel Contreras, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
Amalia Rodríguez Isaías, Independent Scholar
Gibrán Alejandro Lucero Loera, Independent Scholar

Project URL
https://juaritosliterario.com/

Project Reviewer
Ivonne Ramírez Ramírez, Independent Scholar

Translator
Sylvia Fernández Quintanilla, University of Kansas


Project Overview

Carlos Urani Montiel Contreras

The primary purpose of the research project Cartografía Literaria de Ciudad Juárez is to link the portrayal of fictional spaces in Ciudad Juárez with their real equivalent. The collective project, called Juaritos Literario in social media, has been live since March 2016 and is currently run by Dr. Carlos Urani Montiel Contreras, Ma. Amalia Rodríguez Isais, and the student Gibrán Lucero. We start from the fact that the connection between the identity of a specific region and the texts that deal with its own culture is vital, as is the need to link the passerby, inhabitant, or visitor with the literature (lectoescritura) that, just like them, has been present or walked the streets of the border. That is to say, we seek to make the region a participant in the literary and urban heritage that belongs to it, visualizing the relationship between letters and territory.

 The design of literary routes, therefore, is configured as an effective, perceptible, and dynamic tool (because it travels on foot) to crystallize the presence and action of the literary spaces of our town. These routes, conceived from the point of view of cultural tourism, that delineate circuits in which the emotion that permeates the pages of various books becomse an incentive — at every step and at every stop — for those who participate in them.

Currently, Juaritos Literario stores a total of 220 reviews — each one of a specific work — written by a total of 50 collaborators, aside from the team members, and has reached almost 25 thousand views. The Facebook and Instagram profiles have about 5200 followers. These statistics show that the project has a well-defined identity and a large enough number of followers to continue working and bringing people closer through activities such as the “literary routes” (8 in total). It should be noted that last year, our monograph, Cartografía literaria de Ciudad Juárez (Ediciones Eón, 2019), written by Carlos Montiel, Amalia Rodríguez Isais and Antonio Rubio, brought together the methodology, theoretical foundations, and experiences of the project and was the winner of the Annual Price for Literary Criticism and Political Essay, Guillermo Rousset Banda Guillermo.


Project Review

Ivonne Ramírez Ramírez

Cartografía literaria de Ciudad Juárez, better known as Juaritos Literario, is a project that emerged in early 2016 and takes advantage of the digital humanities in a simple and accessible way. With approximately 220 reviews, the project examines literary work that has as a common geographical scope: the border of Ciudad Juárez. The literary, journalistic, and historical books reviewed in the project speak, analyze and imagine the city in some period of time, area, essence, and memory.

Juaritos Literario proposes another perspective to experience the city by linking writing with real environments. In studying the texts, the team places special focus on the representations of space and their tangible complement: the concrete foundations and streets that have inspired such writings. This is how they organize their “Literary Routes” (Rutas literarias), tours that are free and open to all audiences and that combine the re-appropriation and reconfiguration of public space with citizen participation and socio-literary research.

The organization and the technological tools implemented in the virtual space are adequate for project’s aims. Developed in Wordpress, which is one of the most popular and flexible platforms, the blog is very basic. If users who arrive at the website are frequent readers of web pages and conversant with Internet browsers, they will already know what to look for and how to use the space almost by instinct. A main menu is laid  out at the top of the page, and regardless of where visitors are on the site, they can move to the main sections with ease. It is a responsive website, adjusting to browser size regardless of whether it is loaded on a computer monitor of any size or a mobile device. Its interface looks clean, is well structured, and is not overloaded with menus and advertisements.

When a category is chosen on the blog in its present format, all of the content in that category is immediately displayed on a single page, displaying a long list. For a person with a slow internet connection, an old computer, or a combination of both, this could cause a delay in loading the information. It would be more functional for them to include pagination, such as 5 posts per page, since this would limit the content on the screen, limiting the number of entries displayed.

Easily navigable, its website has entries that can be selected by dates, categories/concepts, or by words through its search engine. Each entry displays short and dynamic reviews, expressed in simple language that are written by different literature specialists. The one of reviews is light and attractive while conveying the passion and fresh perspective of the writer.

Reviews also include cross references between texts, music, anecdotes, and local legends. The publications of the Juaritos Literario team are nourished by this variety of artistic expressions on the same text or the same theme. For example, a post with critical review of a certain novel may also include an audio of the text, a related song, or photos. In these entries, the option of visiting a link and reading the book or excerpts is also possible because another part of the project’s success is the digitization of more than 400 texts reviewed, many of which are very difficult to obtain. The project directors’ effort to identity, compile, and disseminate the literary texts of the border region is significant. Because it is not canonical literature that emerged in the country’s capital, these texts have been marginalized due to literary centralism, as the literature of northern Mexico has generally been scorned, especially if it does not address the morbid themes of drug trafficking and violence.

The project, however, omits texts created on US lands, on the other side of the border, particularly from Texas which has a strong relationship with Ciudad Juárez. To offer a diverse and plural range of views and imaginaries of Juárez’s territory manifested in the local literature, incorporating at least the literary production of El Paso, Texas, would make Juaritos Literario a more integrated project. In this way, problematizing the real and fictitious spaces, the cultural aspects of Ciudad Juárez reflected in the books, would enrich the dialogue between the passers-by and the streets they inhabit in the “Literary Routes.”

Another important aspect of the project is its inclusion of children’s literature, a literature mistakenly considered minor within the field of literature. Although there are still few reviews — due to the complexity of finding children’s literature from Juárez or that alludes to the city — the motivation is evident. Hopefully, the project directors’ will persist in their research and delve into this essential area not appreciated by many.

It should be noted that an explicit comment on the website about the permissions and rights related to the digitization of the texts would be appropriate. It would also be advisable to add a link at the end of each review with the names of the project reviewers and allow users to access entries written by that particular reviewer. The categorization of included texts by genre, such as literature, chronicle, history, theater, narrative, journalism, etc., could offer users a practical way to identify texts they wish to explore. It would also be useful for Juaritos Literario to make project directors’ contact information visible in case someone wishes to contribute to the project. I also would recommend updating the section “¿Quiénes somos?” to provide more information about all project directors. Additionally, in the menu, the “Noticias” needs to be updated.

Finally, I would recommend a thorough revision of the generic masculine used in reviews. Given the times we live in, the richness of our language, and their professional, academic and literary experience, more inclusive language is critical.

Juaritos Literario has many possibilities to continue enriching Ciudad Juárez by compiling texts linked by the complex topic of the border. Perhaps it is a good time also to conceive of new literary routes with a geographical methodology that facilitates documenting the texts in detail while offering spatial representation. This can be an opportunity for the project directors to explore fundamentals of digital mapping, such as with free tools like Google Maps, with the aim of adding a virtual tour of literary routes and more fully exploring the literary cartography of Ciudad Júarez.

Comments
0
comment
No comments here
Why not start the discussion?